Rome: Total War Barbarian Invasion
Ačkoliv byl loňský rok natřískaný špičkovými strategiemi až po okraj, Rome: Total War se ani v nejmenším neztratil. Ba právě naopak - tento léta očekávaný projekt zkušených Creative Assembly se zařadil k užší špičce, ať už v prodejních žebříčcích nebo v hodnoceních recenzentů. Podobně komplexní projekty nebývají ani zdaleka tak oblíbené, ale v tomto případě většina hráčů překonala počáteční problémy, za což se jim Rome následně odměnil desítkami hodin skvělé zábavy. Stal se dokonce pomůckou jedné americké televizní stanice v rekonstruování historických bitev, o studijním přínosu nemluvě. Hráčům lačnícím po přídavku mírně zatrnulo ve chvíli, kdy byli Creative Assembly odkoupeni skomírajícím gigantem SEGA, který má přeci jen více inklinuje ke konzolím než PC, jež bylo doménou série Total War. Avšak podle všeho se nejhoršího bát nemusíme. Svědčí o tom nedávno ohlášený datadisk k Rome - Barbarian Invasion. Pojďme se společně mrknout, co nám jeho obsah přinese zajímavého.
Evropa v době stěhování národů nebyla vůbec malebným místem, kde bychom chtěli trávit dětství a stáří.
Evropa v době stěhování národů nebyla vůbec malebným místem, kde bychom chtěli trávit dětství a stáří. Mocní Hunové, kočovný národ z asijských stepí, se rozhodl najet na Starý kontinent, což se mu povedlo a následky pocítili doslova všichni. Hunové vyháněli jeden kmen i národ za druhým z jejich původních sídlišť. Tyto se posléze dominovým efektem dovalili až k Římské říši, ta se rozdělila na dva celky - západní a východní. Mohutný boom zažilo křesťanství, které víceméně vytlačilo zažité pohanské bohy. Toliko k historickému pozadí, jež slouží jako pevný základ datadisku Barbarian Invasion. Právě v této době se hráč dostává do děje a i název hry napovídá, kolem čeho se přídavek bude otáčet a co se stane primárními cíly. Jakožto Římanům vám půjde především o udržení barbarských kmenů co možná nejdále od hranic, nomádí se naopak budou snažit obrátit grandiózní říši v prach a popel. Hratelných národů samozřejmě bude mnohem více a diferenciace jejich cílů i jednotek má být jedním z hlavních lákadel datadisku. Podle toho, co bylo k vidění v Londýně na předváděčce Activisionu, však rozhodně ne jediným.
Společně se startem nové epochy nabývá na důležitosti faktor náboženství, který tentokrát budete muset brát doopravdy v potaz, jelikož v mnoha situacích půjde o rozhodující prvek. Od nynějška jsou města, vesnice nebo jen obydlené části mapy buď pohanské nebo křesťanské. Třetí náboženství pocházející z Asie je v současné době v jednání. Vzhledem k tomu, že je podle autorů údajně poměrně těžké vytvořit fungující náboženský systém, nevidíme to se zařazením třeba takového buddhismu nebo hinduismu příliš optimisticky. Ale nechme se překvapit. V případě dobývání pohanského města křesťanským vojevůdcem, je třeba počítat s odporem, nejčastěji se projevujícím četnými povstáními. Rovněž jednotky získají mnohem méně motivace. Proto je třeba, ostatně podobně jako v samotném Rome: Total War, zničit nepřátelský chrám. Ale namísto toho, abyste zde vybudovali svatyni Jupiterovu, vystavíte zde pořádný kostal a započnete misijní činnost. Díky tomu budou kdysi pohanští obyvatelé převedeni na novou víru.
Jelikož je náboženství protkané skutečně celou hrou, nesmí chybět ani ve spektakulárních bitvách. Zde se projevuje především možností vyslat na bojiště duchovní činovníky, kteří, podobně jako oficíři, zvyšují morálku v jejich dosahu stojící armády. U křesťanů tuto činnost obstarávají kněží, zatímco pohané vysílají druidy. Kdo si právě pohrává s fantazií, která mu zprostředkovává obraz zařazení různých kouzel, nechť tyto kacířské myšlenky rychle zažene. Barbarian Invasion se pořád drží v mezích racionality. Realismus a historie je pro Creative Assembly pořád velmi důležitá, jakkoliv by dobře implementovaná zaříkadla mohla představovat přínos zábavě.
Úplnou novinkou v sérii jsou noční bitvy, které jedním slovem vypadají spektakulárně. Jaký konkrétní dopad bude mít tato vymoženost na různé taktiky jako například připlížení se, nám autoři zatím nechtěli blíže specifikovat. Jisté však je, že nepůjde jen o krásnou podívanou na déšť zapálených šípů, o ohnivých koulích z katapůltů nemluvě. Tvůrci si kažopádně se světlem a stínem vyhráli více než kdokoliv jiný ve strategickém žánru, takže nažhavte nejnovější grafické karty - budete je potřebovat. Ale i majitelé slabších strojů si přijdou na své. Minimální HW požadavky by se od původního Rome takřka neměly lišit.
Společně se startem nové epochy nabývá na důležitosti faktor náboženství, který tentokrát budete muset brát doopravdy v potaz, jelikož v mnoha situacích půjde o rozhodující prvek.
Bez nových národů by byl datadisk rozhodně více jak neúplný, naštěstí se tomu tak nestane a my se budeme moci postavit vedle všech dříve dostupných partají do čela i zcela nových celkům. Za všechny jmenujme Huny, Góty, Franky či Sasky. Kromě zcela speciálních jednotek jako je třeba hunský lučišník na koni, mají barbaři další hodně významnou výhodu. Hra pro ně totiž nekončí ani ve chvíli, kdy jim je zabrána i poslední vesnice. Coby nomádi si na bedra vezmou svých pár švěstek, nějaké ty stany a vydají se kočovat, než narazí na vhodnou a dostatečně slabou obět, jejíž území by si mohli přivlastnit. Atmosféra stěhování národů tak na naše obrazovky bude převedena skutečně ukázkově. Tato taktika je však "stálým" národům, jako jsou Římané, odepřena.
Osvědčený systém hry se dočká jen kosmetických vylepšení, ostatně stížností se na něj příliš nenakupilo. Akorát by na přání fanoušků mělo být přidáno na herním tempu. Toho chtějí tvůrci dosáhnout několika menšími změnami na strategické mapě. Především obrněné jednotky by se měly pohybovat o třídu rychleji a neploužit se teritorii jako s hnojem. Dále se pak dočkáme snížení ceny vybraných bojovníků, především proto, aby se ovládnutí světa dalo zvládnout do třiceti hodin herního času. I to je velice slušná porce, vezmeme-li v potaz, že se každá hra vyvíjí dynamicky a tím pádem jinak. Znovuhratelnosti se zde meze ani trochu nekladou. A je zde ještě jeden důvod: abyste si mohli zahrát za barbary, budete si nejdříve odbýt tažení za Římany. Teprve poté se zpřístupní další národy.
Řečí čísel se můžeme těšit na 85 nových jednotek, 21 neokoukaných budov a samozřejmě zřetelně rozšířený technologický strom s mnoha vývojovými větvemi. Slibováno je i vylepšení umělé inteligence, ale všichni víme, jak to s podobnými sliby nakonec dopadá. Kažodopádně, pokud by se podařilo eliminovat některé výpadky AI, byli bychom spokojeni, jelikož jako celek fungovala tato složka uspokojivě i v samotném Rome: Total War.
Řečí čísel se můžeme těšit na 85 nových jednotek, 21 neokoukaných budov a samozřejmě zřetelně rozšířený technologický strom s mnoha vývojovými větvemi.
Barbarian Invasion se na první pohled jeví jako jeden z těch přínosnějších datadisků, jež netahají jen peníze z kapes fandů původní hry, ale přináší skutečně nový zážitek z hraní a hlavně spoustu nových možností. Největší novinkou jsou samozřejmě barbarské kmeny a celá situace kolem nich. Hratelnost by se měla příjemně, byť nikterak diametrálně, lišit od zavedených pořádků. Tempo hry se zvýší tak, aby si i méně trpěliví stratégové přišli na své. Nemusíte se však bát, že by vás někdo nutil k rychlým rozhodnutím, rychlost se zvýší výhradně u herních faktorů, které hru zbytečně přibržďovaly. V neposlední řadě se nemůžeme dočkat nočních bitev s nenapodobitelnou atmosférou.
Zdroj: bonusweb